URL : https://www.valka.cz/Gollob-Gordon-Max-t15606#415879
Verze : 0
Reklama
Gordon M. GOLLOB 16. 6 1912 - 8. 9. 1987
Gordon M. GOLLOB se narodil 16. června 1912 v Grazu. Své netradiční křestní jméno Gordon Mc dostal na počest svého kmotra Gorgona Malleta McCouche, Američana skotského původu, který byl přítelem jeho rodičů. Jeho otec i matka byli umělci a babička Zoe byla rozená von Karajanová.
Gollob již od mládí projevoval přání, stát se inženýrem a letcem. V roce 1930 zkonstruoval svůj první větroň a získal na něm plachtařské oprávnění A i B. Stal se tak konstruktérem i učitelem létání. V roce 1933 vstoupil jako důstojnický čekatel do rakouského Bundesheeru k dělostřelectvu. V roce 1934 ovšem absolvoval letecký výcvik a od roku 1936 působil jako učitel létání a velitel Schulstaffel A. Po připojení Rakouska k Říši vstoupil do Luftwaffe kde obdržel 1. 6. 1938 hodnost Oberleutnant. K 15. 3. Byl zařazen k 3./ZG 76 kde létal na strojích Messerschmitt Bf-110. S touto jednotnou se zapojil i do války proti Polsku a 5. 9. 1939 dosáhl svého prvního vzdušného vítězství nad polským soupeřem. Ještě týž den Gollob zaútočil na polské letiště, kde zničil několik strojů. Za tyto úspěchy obdržel Železný kříž II. třídy. Od 8. dubna 1940 je velitelem 3./ZG 76 a účastní se tažení do Norska, za které je vyznamenán Železným křížem I. třídy. Létání na těžkých dvoumotorových stíhačkách jej však plně neuspokojovalo a tak byl 7. září na vlastní žádost převelen k II./JG 3 kde později převzal velení 4./JG 3. S touto jednotkou se již na jednomotorových Messerschmittech Bf-109E účastní Bitvy o Británii a připisuje si jeden sestřelený Spitfire.
Od července 1941 působí již v hodnosti kapitána jako velitel II./JG 3 na východní frontě a zde začíná hromadně rozšiřovat svoje úspěchy. Do konce října sestřelil měl na svém kontě již 85 nepřátelských letadel a za tyto výkony mu byly 26. 10. propůjčeny Dubové ratolesti k Rytířskému kříži (Rytířský kříž získal 18. září za 42 sestřelených soupeřů).
Na konci listopadu byl na čas převelen na zkušební základnu Luftwaffe v Rechlinu kde se podílel na testování nejnovějšího Messerschmittu Bf 109F. Na krátký čas se pak objevil ve štábu JG 54, ale jeho skutečný návrat k operační činnosti nastává 16. května 1942 kdy již v hodnosti majora přebírá velení JG 77 na Krymu. Počty jeho vítězství raketově stoupají a již 20. května vítězí ve stém vzdušném souboji. Za tento výkon obdržel 23. června Meče. Již 29. srpna sestřeluje svůj 150. letoun a tím se dostává na první místo mezi německými stíhači. Následovalo 30. srpna vyznamenání Brilianty, které dostal jako teprve třetí voják Wehrmachtu. Po tomto vyznamenání následoval zákaz bojových letů, který nebyl (na rozdíl od jiných pilotů) nikdy odvolán i přes Gollobovy opakované žádosti o jeho zrušení. Gollobovo konečné skóre vzdušných vítězství se tak uzavřelo na 150 sestřelech.
V říjnu 1942 tak byl převelen, již v hodnosti plukovníka, do štábu Luftflotte3 jako Jagdfliegerführer 3 a koncem října přešel do štábu Luftflotte5 jako Jagdfliegerführer 5. Během své služby neustále poukazoval na klesající konkurenceschopnost německých letadel a požadoval zejména nasazení letounu Messerschmitt Me 262 jako stíhacího stroje. V dubnu 1944 byl převelen do štábu generála stíhačů A. Gallanda a také pracoval ve štábu ministerstva pro vyzbrojování. Aktivně se též účastnil prací na vývoji proudových letadel typů Me-262, He-162 a raketovém Me-163 Komet kde se osobně podílel na jeho zalétávání. V září 1944 vyvrcholily jeho spory s A. Gallandem a byl z jeho štábu propuštěn.
V prosinci vedl leteckou naváděcí jednotku za ofenzivy v Ardenách a později i při operaci Bodenplatte. Z důvodu nepříznivého počasí ovšem nesplnila požadované úkoly. Koncem ledna 1945 dokonce vystřídal A. Gallanda ve funkci generálního inspektora stíhacích pilotů. Z této pozice vede neustálý boj o nasazení letounu Me 262 jako stíhacího, ale i přesto že podává Hitlerovi stále nové a nové důkazy o stíhacích kvalitách stroje, není v potřebné míře vyslyšen. Vznikne sice nová proudová stíhací eskadra Walter Nowotny, ale to již je převaha spojenců na takové výši, že ji nedokáže zvrátit i přes skvělé výsledky ani tato eskadra. Gollob posléze marný boj s Hitlerem vzdal, požádal o uvolnění z funkce a vrátil se k bojovému létání. Také díky tomuto kroku již nedošlo k jeho povýšení na generálmajora na které byl navržen.
Koncem dubna 1945 musel podstoupit v Innsbrucku operaci žaludku a následně byl převezen do lazaretu Luftwaffe v Kitzbühlu. Zde jej také zastihl konec války a Gollob se vzdal americkému generálu Dahlquistovi. Za nějaký čas byl převezen do Anglie a v roce 1946 byl ze zajetí propuštěn. Po návratu do Kitzbühlu jej ale ještě na rok a půl Francie nasadila na nucené práce a rovněž byl podrobován výslechům. Později Gollob psal odborné články do leteckých časopisů a též hojně přednášel. Pracoval i v továrně vyrábějící motory a automobily a později byl vedoucím prodeje protipožární techniky. Gordon M. Gollob umírá 8. září 1987 v německém městečku Sulingen.
Za svého bojového nasazení odlétal na letounech Bf-110 a Bf-109E,F 340 bojových letů a dosáhl v nich již zmiňovaných 150 vítězství, z čehož bylo jedno v Polsku a pět na Západě.
URL : https://www.valka.cz/Gollob-Gordon-Max-t15606#307817
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.